In English
www.OPIO.nu

Start Om mig OPIOs historia Min OPIO Svenska husvagnar Länkar



Det började med husvagnstillverkning 1964 i Latorpsbruk utanför Örebro. Husvagnen såldes som Stjärnvagnen och var, kanske till 97%, en kopia av SMV 10.

SMV 10
SMV 10

I slutet av 1964 övertog AB Osby Pumpindustri (OPIO) tillverkningen. De tidigaste exemplaren hade dörren på vänster sida, liksom SMV 10, för att de var avsedda för dåtida vänstertrafik. Senare under 1965 ändrades dörren till höger sida för att passa den kommande högertrafiken. Osby Pumpindustri tillverkade i huvudsak båtmotorer av fabrikat Göta och Solo men utökade då verksamheten med husvagnstillverkning. Husvagnen, som var knappt 4m lång, fick modellbeteckningen OPIO 600 och var klassiskt äggformad med hjuldimension 9”. Det är osäkert men en gissning är att 600 står för 6m² golvyta. Med modernare storleksangivelse torde den kunnat heta OPIO 390, då längden var ca. 3,9m. Husvagnstypen var föråldrad redan då men var ändå populär och sålde bra.

OPIO 600
OPIO 600

1966 tillkom modell OPIO 500 L som var ca. 3,1m lång. I profil ser även OPIO 500 någorlunda äggformad ut men den har inte välvda sidor, utan de gjordes istället plana. Det är betydligt enklare och billigare att göra plana väggar, så priset kunde därför hållas lågt. Av OPIOs samtliga modeller var det bara OPIO 600 som hade välvda sidor.

OPIO 700LB
OPIO 700 LB

1967 tillkom modellerna OPIO 400 L och OPIO 700 LA/LB, där OPIO 400 var ca. 2,8m lång och OPIO 700 var ca. 4,2m lång. OPIO 700 fanns i två varianter, 700 LA och 700 LB, med olika planlösning.

OPIO 600LP
OPIO 600 LP

1968 försvann OPIO 500 ur modellprogrammet. OPIO 400 blev något längre, ungefär som OPIO 500. Chassin med 9” hjul ersattes av chassin från Peak i England med 13” hjul. OPIO 600 LP fick ny pentrylösning. Modell OPIO 650 L tillkom och var av samma storlek som OPIO 600 men med plana sidor och normal ståhöjd i hela vagnen (d.v.s. som OPIO 700). Den var därmed modernare och mer tidsenlig än OPIO 600.

OPIO 650
OPIO 650 L

1969 försvann OPIO 700 ur modellprogrammet. OPIO 600 LP och OPIO 650 LA/LC var de modeller som tillverkades.

1970 försattes AB Osby Pumpindustri i konkurs. AB Götamotorer och båtmotortillverkningen räddades och finns fortfarande kvar i Osby som Motorfabriken GÖTA. Husvagnstillverkningen övertogs av Ronneby Husvagnar AB (ROHAB) i Kallinge och marknadsfördes som Rohab-Opio. Modell 670 tillkom och var en variant av modell 650.

1971 försvann modell 600 ur sortimentet. Modell 650 blev 660. Modellerna 671 R och 771 LT tillkom. Modell 771 klassades som en 4,4m lång vagn men den hade samma chassi som 660, 670 och 671. Genom att luta främre väggen framåt, så blev vagnen större, trots oförändrad golvstorlek. Detta gav vagnen ett säreget utseende.

OPIO-ROHAB 671LP
ROHAB-OPIO 671 LP

1973 försvann modellerna 660, 670 och 771. Modell 671 tillverkades som 671 LP och 671 LC. Modell 771 ersattes med 773 och 773 LT.

1974 försattes ROHAB i konkurs. Husvagnstillverkningen övertogs av Österlens Husvagnar AB i Löderup men verksamheten bar sig inte så efter ytterligare ett år försvann Rohab-Opio från marknaden.



               
Up
Till sidans början